Näillä mennään.
Kliininen fysiologia
Hengityselimistön, verenkiertoelimistön, ruuansulatuskanavan sekä munuaisten ja virtsateiden kliinis-fysiologiset tutkimukset. Autonomisen hermoston tutkimukset.
Kliininen hoitotyö 1
-Aiheina: ravitsemusongelmien tunnistaminen ja auttaminen hoitotyön keinoin, nestetasapaino ja sen seuranta, arviointi ja mittaaminen, parenteraalinen nestehoito (perifeeriseen laskimoon), erittämisongelmien tunnistaminen ja auttaminen hoitotyön keinoin, erittämiseen liittyvät erityiskysymykset, liikkumisen ongelmien tunnistaminen ja auttaminen hoitotyön keinoin, unen ja levon ongelmien tunnistaminen ja auttaminen hoitotyön keinoin, nestehoidon toteuttaminen, virtsateiden katetrointi, nenämahaletkun laittaminen, avanteen hoitaminen, peräruiskeet, kuolevan potilaan hoitotyö, tekonivelkirurgisen potilaan aktivointi, aivoverenkiertohäiriöpotilaan fysioterapiaharjoitus, kipsausteoriaa ja -demonstraatio.
Kliininen hoitotyö 2
-Aiheina: hengittäminen ja siihen liittyvien ongelmat, verenkiertoelimistön ongelmat, potilaan ihon kunto ja sen ylläpitäminen, potilaan lämpötalous ja siitä huolehtiminen, potilaan kiputunto ja kivunhoito, IV-kanylointi, ventilointi, intubointi, ekstubointi, steriili peseytyminen ja pukeutuminen, potilaan leikkausalueen desinfektio ja peittäminen, instrumentit, sidetarvikkeet, ommelaineet, tarkistuslaskennat, anestesialomake, toimenpiteen lopettamiseen liittyvät tehtävät, potilaan kivun hoitaminen, potilaan siirtokriteerit, EKG:n ottaminen ja suoniverinäytteet, verisuonten kliiniset varjoainetutkimukset.
Sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmän toiminta
-Kurssi alkaa huomenna. Kuulemieni juttujen mukaan kurssilla on paljon rentoa keskenään pelehtimistä.
Hoitotieteen perusteet
Aiheina: hoitotieteen peruskäsitteet ja näyttöön perustuva hoitotyö, hoitotyön periaatteet, hoitotyön historiaa.
Oman alan tutkimusmenetelmät
Kurssin tekee mielenkiintoiseksi se, että saatan sen aikana selvittää opinnäytetyöni aiheen. Kurssilla analysoidaan itse valittua gradua. Valitsin kolme mahdollisuutta: "Kutsumus ja ammatillinen kasvu sairaanhoitajan työssä ja elämänkulussa", "Asiakkaan seksuaalisuuden kohtaaminen vuodeosastolla - hoitajan näkökulma" sekä näitä hiukan haastavampi "Lauri Rauhalan holistinen ihmiskäsitys yksilövastuisen, yhteistyötä korostavan ja mielenterveyttä edistävän hoitotyön lähtökohtana - postmoderni konstruktio". En tiedä vielä mihin suuntaudun (kyseessä on opiskelun lopussa tapahtuva syventäminen, muuten olemme aika yleispäteviä hoitajia). Vaihtoehtoina on aikuisten hoitotyö, ikääntyneiden hoitotyö, kriittisesti sairaan potilaan hoitotyö, lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, perioperatiivisen potilaan hoitotyö ja psykiatrisen potilaan hoitotyö. Jos joku haluaa tietää mitä nämä sisältävät, voi katsoa opinto-oppaasta koulutusohjelman rakennekuvauksesta.
Pakko sanoa, että kaikilla kursseilla on aivan huiput opettajat.
Ja se, että kun päivät on täynnä, niin viikonloppua odottaa ihan tosissaan.
torstaina, tammikuuta 26, 2006
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti