generated by sloganizer.net

torstaina, toukokuuta 15, 2008

Mitä tarkoittaa "aikuinen"?

Näytän aikuiselta, kuulostan aikuiselta, tuoksun aikuiselta. Olen aikuinen! Kamalaa?

"Ookko nää kasvanu aikuiseksi?" sisältää pienen paheksunnan. Aikuistuminen on joillekin nöyrtymistä ympäristön vaatimuksiin ja alistumista keskinkertaisuuteen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään aikuistumista vastaan. Sen sijaan ihmettelen Peter Pan-fiksaatiota, että omasta penikkamaisuudesta täytyisi pitää kiinni kynsin hampain viimeiseen asti.

Mitä aikuisuus on? Olen siirtynyt monella tavalla eteenpäin. Olen muodostanut kahden aikuisen ihmisen välisen parisuhteen ja sitoutunut siihen. Naimisiinmeno erottaa minut siitä tyttökaverista, joka olen aiemmin ollut. Kasvatan masussani uutta elämää ja olen valmis sitoutumaan siihen ja pitämään huolta myös muista kuin itsestäni. Perustan omaa laumaa, josta haluan turvallisen ja lämpimän.

Aikuisuutta on oman elämän suitsissa oleminen. Vaikka ei tietäisikään "mikä minusta tulee isona", täytyy ottaa vastuu ja tehdä valintoja, koska myös se, että jättäytyy kykyjänsä vastaamattomiin hanttihommiin ja jättää lahjansa käyttämättä, on oma valinta. Aikuisuutta on ohjata venettä, jolla kulkee pitkin elämän jokea, sen sijaan että heittäytyisi muiden vietäväksi.

Aikuinen on päämäärätietoinen, energiansa suuntaava, vastuuntuntoinen, itseään kehittävä, itsestään välittävä, luotettava. Aikuinen voi olla luova, leikkisä, vapaa, villi, iloinen ja jännittävä. Aikuinen voi olla heikko ja epäonnistuva, mutta aikuisuutta on pitää huolta itsestään ja myöntää kun tarvitsee apua muilta. Aikuisuutta on olla reilu, antelias ja lempeä olematta sairastuttavan kiltti (perikiltteyden marttyyristä syntiä vältän kuin ruttoa).

Minun mielestäni omasta elämästä vastuun ottaminen on seikkailua parhaimmillaan. Ei aikuiseksi kasvaminen ole mitenkään tylsää.

We don't stop playing because we grow old;
we grow old because we stop playing.
- George Bernard Shaw

Suhtaudun oman tieni kulkemiseen, parisuhteeseen ja tulevaan äitiyteen sadunomaisesti. Aikuisuus voi olla kaunista ja runollista, ei sen tarvitse olla harmaata, raskasta ja ankeaa. Minusta aikuisuutta on tietää mistä kiksinsä saa irti niin, että se on rakentavaa eikä tuhoavaa.

Aikuisuus ei tarkoita minulle ihmistä viisaampaa ajattelua. En usko valaistuvani missään vaiheessa. Aikuiset eivät tiedä välttämättä yhtään mistään yhtään mitään. Aikuiset eivät tiedä mistä elämässä on kysymys. Elämässä voi oppia toki paljon, mutta en usko että tietty määrä älyämistä olisi jokin hyvän elämän mitta. Aikuisuus on minulle enemmän tekoja. Kuten missä tahansa tarinassa, jokainen lunastaa elämänsä käsikirjoituksessa oman persoonansa teoillaan. Se on dramaturgian sääntö ja tosi. You can talk the talk, but can you walk the walk?

Ajatukseni haluan kulkevan kevyinä kuin pilvet, kunpa mieleni lentäisi kuin perhonen, hamaan hautaan! Mitä yhteistä on minulla teininä ja nyt? Ikuinen haaveileva, huokaileva hupsu. Enkelitkin osaavat lentää, koska ne ottavat itsensä kevyesti.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei mulla muuta asiaa, ko että
a) myöhästynyttä hyvää syntymäpäivää, koska en tainnut sitä ikinä toivottaa, vaikka muistin ja
b) että huhhuh, on sulla nainen sana hyvin hallussa.

Hanna P. kirjoitti...

Huh huh, kiitos, se tuntuu aika hurjalta kun joku noin kommentoi. Arvostan. :)