generated by sloganizer.net

tiistaina, kesäkuuta 20, 2006

Kaikkia siltoja ei saa poltettua.

Olen kahdeksan vuoden ajan kiukutellut lapsellisesti (tai ehkä vain naisellisesti) ja sulkenut useaan otteeseen kaikki yhteydet erääseen mieheen, joka on valehtelematta maailman toiseksi ihanin. Hän oli kai ihanin ennen kuin tapasin sen rakkaan ihmiseen, jonka tekemää tonnikalalasagnea nyt tässä mussutan.

Minä ja maailman toiseksi ihanin. Meidän väliltämme löytyi aikoinaan kauhoisa eroottinen vire, joka perustui siihen dramaattiseen juonikuvioon, ettei kumpikaan koskaan voinut toista syystä tai toisesta saada, oli empiiristen kokeiden todistuksella tuhoontuomittu ja kuin kahden eri lajin välistä kanssakäymistä, joka ei koskaan ole terveellistä kenellekään. Mutta olen tyytyväinen suhteeseemme, jossa olemme sisaria, joilla vain sattuu olemaan eri biologiset vanhemmat. Meidän välillämme on ollut ja tulee mahdollisesti aina olemaan mystinen side, jossa on paljon hyvin elokuvallisia elementtejä, joita aika tai elämäntilanteet eivät voi mitätöidä.

On teräksenlujia siltoja, joita ei tulitikkujen raapiminen paljoa pelota. Ne sillat on tarkoitettu kestämään kaikenlaisia kriisejä, ne on rakennettu sanattomasta lupauksesta ja niitä pitkin kuljetaan anteeksiantavaisin askelin. En voi mennä sanomaan, etteikö se koskaan romahtaisi, mutta haluaisin luottaa siihen siltaan, joka on kestänyt dynamiittiset välirikkoyritykseni. Ehkä ne ovat vahvistaneet siltaa, joka alkaa hiljalleen haurastua, kun sillä ei kukaan enää hypi tasajalkaa...? Mene ja tiedä.

Kun joku sanoo minulle, ettei halua olla missään tekemisissä kanssani, näen hänessä murrosikäisen Hanin, joka uhoaa sille yhdelle, ja vain siksi, että tuntee itsensä pieneksi ja heikoksi. Vaatii enemmän voimaa rakastaa, kuin pää punaisena vannoa ikuista vihaa. Rakastaminen vaatii tahtoa, lujaa tahtoa, joka ylittää kummalliset, hetkelliset mielen oikut. Vihaaminen on vastareaktio kipuun... rakastaminen ylivoimaa, jolla kipu voitetaan, "sinä et voi minua satuttaa niin paljoa, että minä alistuisin sinua vihaamaan, sinä olet minulle aina ainutkertainen".

Ei kommentteja: